Vybití autobaterie v zimě není bohužel nic nového a zklamat vás může jak zánovní, tak starší baterie. Nejčastěji se tak děje tehdy, jezdí-li se příliš málo nebo příliš krátké trasy, kdy se nemá akumulátor kdy dostatečně dobít.
Na to, aby přišlo k dobití baterie, totiž běžné auto potřebuje ujet alespoň 80 až 100 km, takže pokud jezdíte často a méně, je vybití pouze otázkou času.
Dalším rizikovým faktorem je dlouhé stání. Auto odebírá energii z baterie i tehdy, když nejezdí, zvláště pokud jde o model s množstvím elektronických systémů. Při dlouhém stání se baterie postupně vybíjí a právě v zimě se projeví pokles její kapacity. Proč v zimě? Protože tehdy je třeba vyššího výkonu na start studeného motoru.
Autobaterie se může vybít i vlivem uplynutí doby její životnosti, například po 4 až 5 letech. Běžné je i vybití lidskou chybou, například pokud necháte omylem zapnutá světla, interiérové osvětlení, autorádio nebo nějaký jiný spotřebič.
Právě v zimě je proto dobré nechat si baterii a její kapacitu zkontrolovat v servisu. Součástí péče může být i ošetřování elektrických kontaktů speciálními pastami nebo tuky , které je ochrání před korozí a oxidací. Pokud na to máte možnosti, nic nedáte ani za to, abyste baterii před zimou dobili u sebe doma.
Když jste už přišli k auto a nepovedlo se vám nastartovat, to nejlepší, co můžete udělat, je nabít autobaterii . Ideální je, pokud ji předtím z auta vyjmete.
Postup je jednoduchý, ale pokud to budete dělat poprvé, pro jistotu si jej přečtěte opakovaně, abyste předešli problémům. Při odpojování autobaterie je třeba mít vypnuté zapalování i všechny spotřebiče. Jako první se odpojuje záporný neboli minusový pól. Následně odpojte i kladný neboli plusový pól. Po jejich odpojení můžete baterii vyjmout.
Auto následně ručně uzamkněte, bez baterie nepůjde ani centrální a dálkové ovládání. Potom odneste baterii na místo s pokojovou teplotou, u nových akumulátorů již nemusíte otevřít konektory, baterie se nabíjí v běžném režimu.
Jako první je třeba zapojit červený kabel nabíječky na kladný pól, tedy se znaménkem plus. Po něm se zapojuje druhý kabel nabíječky, většinou černý, na záporný pól, tedy se znaménkem minus. Potom nabíječku zapojte do elektrické sítě a začněte nabíjet. Standardně to trvá několik hodin, ideální je ovšem nabíjet celý den či noc.
Po nabití odpojte nabíječku z elektrické sítě a nejprve odpojte záporný pól a po něm kladný. Nabitou baterii zaneste zpět do auta a připojte ji. Nyní bude pořadí opačné než při odpojování, tedy nejprve se zapojuje kladný a poté záporný pól.
Pokud nemáte čas řešit vyjímání baterie a její několikahodinové nabíjení, řešením s rychlým efektem je startování baterie přes startovací kabely .
Výhodou startování tímto způsobem je, že nemusíte baterii vůbec odpojovat ani ji vybírat a nastartujete okamžitě. Nevýhodou zas fakt, že k tomu, aby se vám to podařilo, budete potřebovat jiné auto, které má svou autobaterii ve 100% stavu.
Základem je správný postup zapojení startovacích kabelů. Ty sestávají z dvou samostatných kabelů se svorkami, jeden je obvykle červené barvy, druhý obvykle černé. Jako první se připojuje červený kabel na kladný neboli plusový pól vybité baterie. Následně se druhý konec tohoto kabelu připojí na kladný pól nabité baterie.
Druhý kabel, který má uzemňovací funkci, se nejprve připojí na záporný, neboli minusový pól, nabité baterie. Jeho druhý konec se připojí na kostru vozidla s vybitou baterií. Pozor! Nepřipojujte jej na záporný, čili minusový pól, vybité baterie!
Po takovém zapojení startovacích kabelů nejprve nastartujte motor auta s nabitou baterií a nechte jej běžet 15 minut na volnoběhu. Po této době by se měla vybitá baterie již natolik zregenerovat, že ji bude možné zkusit nastartovat. Pokud se o to pokusíte, startujte nejvýše 10 sekund. Pokud to nepůjde, počkejte a zkuste znovu.
Pokud se vám nepodařilo baterii nabít a nastartovat, přichází čas na její výměnu. Totéž platí i tehdy, pokud se vám problém se startováním kvůli vybité baterii pravidelně vrací. U nás najdete autobaterie různého druhu , včetně baterií pro motorky.
Vybrat si můžete podle kapacity, pro auta máme v nabídce autobaterie ve třídách do 60 Ah, 60 až 73 Ah, 74 až 92 Ah, 95 až 143 Ah nebo nejsilněji s kapacitou nad 145 Ah. Pokud jde o motorky, vybrat si můžete ve třídách do 8,6 Ah, od 8,6 do 11 Ah, od 11,2 do 13 Ah, od 14 do 19 Ah nebo nejsilnější třídu baterií s kapacitou nad 20 Ah.
Druhou možností výběru je startovací proud baterie. Ten závisí na tom, zda máte dieselový nebo benzínový motor a na množství elektroniky.
Pokud jde o autobaterie, v sortimentu máme baterie se startovacím proudem do 540 A, od 540 do 675 A, od 680 do 750 A, od 760 do 925 A nad 950 A. Pro běžný benzin stačí i první kategorie, pro diesel druhou. Pro motorky máme třídy se startovacím proudem do 120 A, 120 až 165 A, 170 až 205 A, 207 až 260 A a 270 a více A.
Podle druhu si u nás vyberete baterie pro osobní vozidla, nákladní vozidla, užitková vozidla, motocykly i některé specifické typy. Co se týče značek, najdete u nás kompletní sortiment, například Banner, Bjorn, Bosch, Dynamax, Exide i Varta.
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024